Uzmanies no piedāvājumiem nopelnīt naudu par vienkāršu darbiņu!

Par naudas mūļiem (vieglajā valodā)

Krāpnieki var izmantot tavu vēlēšanos ātri nopelnīt.

Piemēram, tevi palūdz izņemt no bankomāta naudu.
Pēc tam tev jāatdod šī nauda cilvēkam,
kurš to pārskaitīja uz tavu kontu.
Daļu naudas tu drīksti paturēt sev.

Tu šādā darījumā kļūsti par naudas mūli.
Tā sauc naudas atmazgāšanā izmantotu cilvēku.

Naudas atmazgāšana ir noziegums,
kurā noziedzīgi iegūtu naudu izmanto godīgos darījumos.
Piemēram, atmazgā cilvēku tirdzniecībā vai par narkotikām dabūtu naudu.

Krāpnieki var atmazgāt arī citiem cilvēkiem izkrāptu naudu.
Naudas mūlis ir nozieguma dalībnieks.

Kādi cilvēki kļūst par naudas mūļiem?

 Krāpnieki noziegumos iesaista cilvēkus ar sliktām zināšanām naudas jautājumos.
 Parasti tie ir:
  • jaunieši no 16 gadu vecuma,
    kuru darījumus bankas kontā vecāki nepārbauda;
  • nabadzīgi cilvēki;
  • bezdarbnieki;
  • cilvēki naudas grūtībās,
    piemēram, cilvēki ar lieliem parādiem;
  • ārvalstu studenti. 



Kur krāpnieki atrod naudas mūļus?

Dažādās reklāmās internetā un sociālajos tīklos:
  • Telegram 
  • Tik Tok
  • WhatsApp
  • Messenger
  • Viber. 
Skolās, koledžās, augstskolās krāpnieki uzrunā cilvēkus personiski.
Dažreiz krāpnieki lūdz pastāstīt par iespēju ātri nopelnīt skolēnu un studentiem draugiem.

Piedāvājumu ātri nopelnīt krāpnieki nosūta e-pastā.

Krāpnieki iespēju labi nopelnīt cilvēkiem bez darba pieredzes var solīt darba sludinājumos

Kā krāpnieki pierunā cilvēkus?

Krāpnieks cenšas ar tevi sadraudzēties.
Viņš runā ar tevi par kopējām interesēm un iegūst tavu uzticēšanos.
Tad krāpnieks piedāvā tev ātri nopelnīt.

Bieži krāpnieki iesaista pierunāšanā citus jauniešus.
Piemēram, tavus skolas biedrus vai draugus.
Viņi piedāvā labi nopelnīt.
Tev tikai jāiedod savi bankas dati.
Parasti šie jaunieši stāsta,
ka viņi paši tā pelna daudz naudas. 

Kāda ir atbildība par piedalīšanos naudas atmazgāšanā?

Tikai tu pats atbildi par to,
ko tu dari!

Naudas mūļi ir nozieguma dalībnieki.
Naudas mūļus notiesā un piespriež viņiem sodu.
Sodu var piespriest cilvēkam jau no 14 gadu vecuma.

Soda veidi var būt dažādi:
  • cietumsods uz laiku līdz 12 gadiem;
  • naudas sods;
  • piespiedu darbs sabiedrības labā
  • tavas mantas atņemšana un atrašanos atbildīgo dienestu uzraudzībā līdz pat 3 gadiem. 


Kā sevi pasargāt?

Uzmanies no aicinājumiem viegli nopelnīt!
 
Neklusē!
Pārrunā ar saviem tuviniekiem piedāvājumu viegli nopelnīt.
 
Ziņo! 
Ziņo par piedāvājumu viegli nopelnīt Valsts policijai!
 
Kā ziņot policijai?
Vairāk lasi šajā mājas lapā: Valsts policija.
 
Kur vēl var ziņot par aizdomīgiem piedāvājumiem internetā?
Vairāk lasi šajā mājas lapā: Drošs internets.

Kā kļūšana par naudas mūli ietekmēs tavu nākotni?

Vairāki gadi cietumā.
Tavi draugi un vienaudži tikmēr turpinās dzīvi brīvībā.

Grūtības atrast darbu. 
Vairākās profesijās pirms pieņemšanas darbā rūpīgi pārbauda cilvēka pagātni. Šajās profesijās nevar strādāt
cilvēki pēc soda izciešanas.
 
Piemēram, tevi neņems darbā  aviācijā, bankā, apdrošināšanā.
Tu nevarēsi strādāt par policistu, advokātu, prokuroru  vai tiesnesi.

Grūtības strādāt vai studēt ārzemēs.

Slēgti bankas norēķinu konti.
Tev var neļaut izmantot banku pakalpojumus.  

Krāpnieki tavus datus var izmantot arī citos noziegumos.
Sargā savus bankas datus no svešiniekiem!
Krāpnieki tavu bankas konta numuru, kartes vai internetbankas datus var izmantot sev par labu.
 

Piemēram, paņemt ātro kredītu uz tava vārda vai nodibināt uzņēmumu.
Tad tu būsi atbildīgs par šī uzņēmuma darbību. 

Kas vēl tev draud?

Tu visu laiku baidīsies no soda par izdarīto noziegumu.  

Tu nevarēsi pārtraukt  būt par naudas mūli.
Krāpnieki tev neļaus pašam pieņemt lēmumu beigt šo darbu.
Viņi var ar spēku tevi piespiest strādāt.

Krāpnieki var draudēt pastāstīt citiem par tavu nodarbošanos.
Tā viņi var piespiest piedalīties tevi citos noziegumos. 

Atceries!

Tu esi gudrāks par krāpnieku!
Nekļūsti par naudas mūli! 

 Vairāk tu vari lasīt internetā:
 Finanšu izlūkošanas dienesta vietnē.
Vai šis saturs bija noderīgs?

Jūsu atsauksmes palīdzēs mums uzlabot šo vietni.

Lūdzu, uzraksti, ko vēlējies uzzināt, taču neatradi!
Drošība

Nākamā tēma